شب اول مجلس فاطمیه ۹۳ – هیئت آلالله دماوند / موضوع: «بازگویی فضایل اهل بیت جزیی از رسالت پیامبر»
باتوجه ای کوتاه به دوران ۲۳ ساله نبوت نبی مکرم اسلام متوجه خواهیم شد که گفتار او وآموزه ای دینی او بخشهای مختلفی را در بر می گیردبخشی مربوط به آیات نازل شده ودر بخشهای احکام و دسته ای اخلاقیات و…..نکته غیر قابل انکار اینست که بخش بزرگی از گفتار پیامبر که به نص قرآن خود وحی است(سوره نجم، آیه ۳٫) وزاده هوا وهوس نیست مربوط به بیان فضایل افراد است.حتی در کتب مخالفین اهلبیت هم به وفور احادیث نبی مکرم نسبت به افراد ودر راس آنها سید المظلومین امیر المومنیین دیده می شود(در اینجا گوشه ای از فضائل امیر المومنین ذکر شد واز دوران بنی امیه در کتمان فضایل حضرت سخن گفته شد) خلاصه اش این است که سر آخر پیامبر فرمود : علی جان فضائل تورا نمی توانم بازگو کنم خوف آن دارم آنچه نصارا با عیسی کردند واو را پسر خدا نامیدند با تو انجام دهندوگرنه می گفتم که خاک پایت را تبرک ببرند.(کافی، ج ۸، ص ۱۸٫ .المعجم الکبیر طبرانی ج ۱، ص ۳۲۰٫ ۲٫شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ۱۸، ص ۲۸۲٫)
پیامبر ابائی نداشت واحساس خجالت نمی کرد از این که فضایل صاحبان فضیلت را بگوید بلکه مامور بود و دشتور داشت واگر نمی گفت خلاف عصمتش بود وخلاف رسالت نبوی اش قلمداد می شد.
آنچه مسلم است رتبه اول این فضایل در لسان قرآن و پیامبر به عنوان منبع وحی ونبوت الهی از آن علی مرتضی وفاطمه زهرا سلام الله علیهما است.با این فرق که به جهت اختلافات بعد پیامبر (که در شبهای بعدمحور کلام ماست)بسیاری از فضایل علی برای دیگران به دروغ نوشته شدو بسیاری از آنها با چوب غلوو..انکار گردید.(کسی نوشته بود عجیب است فضایل علی را دوستانش از ترس ودشمنانش از کینه مطرح نکردند با این حال شرق وغرب عالم را فرا گرفته است)اما در قبال فاطمه زهرا کسی جرائت انکارنداشت.آن همسر پیامبر که در مقابل علی مرتضی لشگر کشیدمی گوید: ما رَاَیْتُ اَحَداً اَشْبَهَ کَلاماً وَ حَدِیثاً مِنْ فاطِمَهَ بِرَسُولِ اللهِ(صلی الله علیه وآله) وَ کانَتْ اِذا دَخَلَتْ عَلَیْهِ رَحَّبَ بِها، وَ قامَ اِلَیْها، فَاَخَذَ بِیَدِها فَقَبَّلَها، وَ اَجْلَسَها فِی مَجْلِسِهِ;( مستدرک الصحیحین، جلد ۳، صفحه ۱۵۴) من هیچ کس را در سخن گفتن از فاطمه شبیه تر به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) ندیدم، هنگامی که وارد بر پدر میشد به او خوش آمد میگفت، و در برابر دخترش فاطمه بر میخاست، دست او را میگرفت و میبوسید، و او را در جای خود مینشاند.
تمام مسلمانان وصحابه این صحنه ها برایشان در بیرون خانه گزارش می شد وزنان این موارد را دیده بودندومکرر می شنیدندکه در قبال اعتراض همین زن درباره بوسیدن زیاد فاطمه پیامبرمی فرمود: در شب معراج هنگامی که جبرئیل مرا وارد بهشت کرد، از تمام میوههای بهشتی به من داد، و از عصاره آنها نطفه فاطمه در رحم خدیجه منعقد شدهنگامی که مشتاق آن میوههای بهشتی میشوم، فاطمه را میبوسم و از بوی او بوی تمام آن میوهها را که در آن شب خوردم استشمام میکنم(ذخائر العقبی آز اهل سنت، صفحه ۳۶)نخستین سنگ بنای وجود انسان، انعقاد نطفه اوست، چرا که به هر حال نطفه است که قسمت مهمی از ارزشهای وجودی انسان را در بر دارد، و به همین دلیل در روایات اسلامی دستورهای زیادی وارد شده که این سنگ زیر بنا درست نهاده شود.پیامبر می خواهد بگوید فضایل فاطمه تبعی نیست فاطمه چون دختر نبوت است،همسر ولایت است، مادر امامت است ارزشمند نیست بلکه فاطمه از سوی خدا وبذاته دارای اعتبار است و این ارزشها، این اعتبارات چیزی افزون بر افتخارات ذاتی اوست. ذهبی «یک سنی متعصب است» آورده است که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود:اَوَّلُ شَخْص یَدْخُلُ الْجَنَّهُ فاطِمَهُ(علیها السلام);( میزان الاعتدال، جلد ۲، صفحه ۱۳۱) نخستین کسی که وارد بهشت میشود، فاطمه است .فاطمه خود اصل ارزش ومعیار ارزش گذاری است.امیر المومنین در نامه ای به معاویه به همسری فاطمه افتخار می کند(نامه تشریح شد وبندهای از آن مطرح کردید)امام حسین در روز قبل از عاشورا وخود روز دهم فرمود مرا درتحت فشار قرار داده اید که بین زندگی با ذلت ومرگ یکی را انتخاب کنم من در دامنی پاک بزرگ شده ام که ذلت را یاد من نداده یعنی به دامن فاطمه افتخار می کند.(موارد دیگر از افتخارکردن اهل بیت به خانم عنوان شد…)
برگردیم به بحث:فضایل فاطمه زهرا در تمامی صبح های اقامت پیامبر در مدینه تکرار شد وهر روز پیامبر با تلاوت آیه تطهیر به درب خانه فاطمه سلام کرد وبه اهل خانه اش درود فرستاد،باید هم سلام بدهد شما کدام خانه را در تاریخ بشریت سراغ دارید که این قدر برای بشریت منفعت ایجاد کرده باشند علم علی که نهج البلاغه ها جزئ کوچکی از ان است در این خانه انباشته بود،امام حسن محصول این خانه است ، امام حسینی که علم کند به عالم شهدای کربلا را وکشتی نجات بشر است حاصا دامن مادر این خانه است و زینب کبری عقیله انسانیت محصول غیر معصوم این بیت است….،هیچ خیری برای انسانیت وتوحید در عالم نیست مگر اینکه رد پایی این خانه کوچک در ایجاد آن خیر دیده می شودودر مقابل هیچ شری در عالم نیست الا اینکه رد پای خانه ابوسفیان وآل امیه در آن دیده می شود.(امروز شر داعش شر آل امیه وتفکرات آنهاست اینها اسلام نیستند…)
گفتن فضایل زهرا واعتراف به آن وظیفه پیامبران وپیامبر اکرم وهر مومنی است تا جایی که پیامبر اسلام فرمود: «الویل، ثم الویل، الویل لمن شک فی فضل فاطمه؛ وای [و عذاب باد،] سپس وای، وای بر کسی که در فضیلت زهرا علیها السلام شک کند.
پاسخ به یک چرای تاریخی.
سوال اینجاست که با این همه فضایل مشهود چه بر سر مدینه بعد از شهادت پیامبر آمد که دختر او با این شاخصه ها را کتک زدند وکشتند؟ این سوال مقدسی است. این سوالی است که ما از آن استقبال می کنیم. این سوال از سر سوالات نق زدنهای صاحبان تریبون نیست که دایم شبهه ایجاد می کنندوفکر می کنند از دیوار اعتقادات مردم بالا رفتن هنر است.ما ایجاد کنند این سوال را خود فاطمه می دانیم. فرض کنید به جهان نصرانیت قدیسه ای به نام فاطمه را معرفی کردید می گویند قبر او کجایت؟ چه جوابی دارید بدهید. این سوال را فاطمه برای تاریخ و بشریت باقی گذاشت.که جریان حق از باطل معلوم شود ومخلوط نگردد.انسان متفکر ومحقق را وامی دارد به دنبال علت بگردد که چرا: حَنِّطْنی و غَسِّلْنِی و کَفِّنِّی بِاللَّیلِ وَ صَلِّ عَلَی وَ ادْفِنِّی بِاللَّیلِ وَ لا تُعْلِمْ اَحَداً چرا باید شبانه دفن شود ….
این اتفاقات چه معنی دارد…